Åka tåg med barn

Nu sitter vi på tåget mot Göteborg. Eller jag sitter, Frans ligger på sätet bredvid och sover. Fredrik erbjöd sig att komma till stationen från jobbet och hjälpa mig klockan 9.15 och jag var väl lite ”okej, men det behövs egentligen inte…” Men gissa om jag är glad att han kom! Jag var ute i god tid men var dåligt förberedd. Gick in på Coop på centralstationen och skulle köpa smoothie och frukt och Frans som var lite mellanmålshungrig blev halvt galen när han insåg att han inte skulle få någon smoothie innan den var betald. Han kastade nappen, sparka ner filten, spara av sig skon, kasta nappen igen, skrek, spände upp kroppen så han gled neråt i vagnen och visade med hela sin närvaro att han inte var nöjd. Inte alls. Jag hade en stor ryggsäck på mig samt vinterjacka vilket gjorde mig varm, stressen av en irriterad son gjorde det inte bättre. Så kom Fredrik och jag sprang iväg och köpte ett frukostpaket, åt ett ägg till frukost hemma så jag var lite hungrig. Så skulle man på tåget. Jag har alltid problem att fälla ihop vagnen så Fredrik gjorde det medan jag klev på med Frans, stora ryggsäcken, sidovagnen, skötväskan och fårskinnet som Fredrik kastade in i tåget för att Frans skulle sova på det. Att komma in på tåget var inte helt enkelt eftersom en mamma burit upp hela sin barnvagn och ja, den täckte ju hela gången. I annat fall hade jag inte brytt mig men jag var varm, trött i armarna och allmänt irriterad över att jag tyckte allt gått fel tidigare. Så när jag inte kom förbi och Fredrik ropade på mig från perrongen gick jag tillbaka ut och sa så att mamman skulle höra ”ja, jag kommer ut igen, det står en barnvagn i vägen ändå”. Skäms lite över att jag sa så. Förstår att hon måste varit stressad över att blockera vägen MEN, hur tänker man när man bär upp en barnvagn på ett tåg utan att fälla ihop den? Det är ju ingen buss med stora platser för vagnar tyvärr… Aja, jag fick ställa av mina saker och när gången var tom kunde vi gå och sätta oss. Frans fick en egen plats framför mig men det känns som han är liiiite för liten för att sitta ensam så jag tänkte att jag fick lösa det om det kom någon men det verkar lugnt. SJ-personalen är supertrevlig och hjälpsam, och sa att jag det fanns massa platser i andra vagnar om jag behövde en annan plats senare.

Frans åt en banan, kollade ut genom fönstret, försökte få kontakt med kvinnan på andra sidan gången och somnade sedan i min famn. När jag bokade resan valde jag tiden 9.30 eftersom jag var 99% säker på att Frans skulle somna senast 10.00. Så skönt, hade inte varit lika njutningsfullt om klockan varit 12.00 och Frans ville leka och röra på sig konstant i tre timmar… Tror han vaknar innan lunch och äter och sen får jag väl underhålla honom bäst jag kan tills vi är framme 12.30.

Ska bli så skönt att komma till Göteborg! Om lite dryg en timma är vi framme.

Att resa med barn (och bli pensionär)

Hej från Thailand! Alltså vad är rutiner egentligen? Klockan är typ 23.30 och Frans vaknade för en timma sen, superpigg. Sedan han vaknat har han rullat runt i sängen (som är galet stor!) krupit in i badrummet och rivit toalettpapper i en miljon små, små bitar, ätit en smootihe och nu kör han runt en polisbil på golvet och dansar till Bruno Mars.

Vet inte när vi somnande men typ 20.30? Haha, äkta semesterfirare. Och så vaknar man nu och tror det är morgon och att man ska få gå ner och äta frukost. Så deppigt.

Vi tar det från början:
Vi lämnade lägenheten i Stockholm runt 09.15 på fredagsmorgon, tog bussen till t-centralen och tog Arlanda express ut i hoodie, orkade inte släpa med en vinterjacka… Checkade in, packade in vagnen i plast (såååå glad att vi köpte en sulky, så enkel!) och åt sedan
lill-lunch på Max.

Flyget gick 12.30 och vi fick platser med extra benutrymme och egna tv-skärmar (eller fick och fick. För 800 kronor fick vi det)
Det som var så skönt när vi flög långt med Frans förra gången var att Frans då var så liten och kunde ligga i en babycot. Nu väger han tre gånger så mycket och måste sitta i våra knän.

Det började bra. Frans höll sig på något sätt vaken från morgon och till att planet startade. Vi gav honom välling som han inte druckit på flera månader och han slocknade av den. Lycklig. Han sov sedan i drygt två timmar i mitt knä.

Frans hoppade sedan över eftermiddagsluren som han gjort de senast två dagarna och vi tänkt att han borde somna runt 19.00 (svensk tid) och det gjorde han nästan. Men under typ två timmar somnade han och vaknade till hundra gånger. Han hördes inte över hela planet men vaknade till ledsen för att sedan somna om i några minuter. Han fick liksom ingen ro, stackarn.

Tillslut somnade han dock (jag hann se två filmer under resan: Grace of Monaco och någon film med Cameron Diaz och Kate Upton. Båda filmerna var halvdåliga men utmärkt tidsfördriv.

Vi landade i Phuket typ 05.30 lokal tid (23.30 svensk tid), hämtade väskorna och tog en taxi i cirka 7 minuter till vårt hotell. Trodde ett tag att vi inte skulle få ett rum förrän kl 14.00 men det tog ungefär tjugo minuter. Vi duschade, gick ner och åt en grym frukost och gick sedan upp och sov i tre timmar, haha, sååå skönt!

Annars har vi gått runt, hotellområdet är stort, ENORMT! men det känns inte som det är så mycket folk ändå vilket är skönt, det är helt underbart fint och trots att det stod att det inte var ett barnanapssat hotell hade de ett superfint och stort lekrum med bollhav, playstation, datorer, minikök, tågbana… ALLT! Samt utomhus lekplats och barnpool.
Frans ville aldrig gå! Folk är dessutom så otroligt trevliga mot Frans, det leker och busar med honom hela tiden och det känns som hans ego kommer explodera innan det är dags att åka hem. De flesta är dock säkra på att han är en tjej. Haha. De tycker att han är långhårig. Han har så himla mycket lockar nu, den fuktiga luften är boven. Men jag älskar det!

Ja, det var lite om första dagen i Thailand. Om du fortfarande läser. Blev rätt långt inser jag.
Nu får vi vänta ut Frans och förhoppningsvis kan man somna och vakna vid typ 08.00. Känner mig dock väldigt pigg nu men det kanske ändras.

Barnmat i Thailand?

Sitter i Mood-gallerian nu och jobbar medan Frans sover i vagnen bredvid, har varit på La Redouts pressfrukost och efter det somnade Frans. Gårdagen försvann verkligen bara, vi tog en låååååång ”få-Frans-att-somna-promenad”, jag jobbade, mötte upp Hannah och gick till restaurangen Supper där River island visade upp en superhärlig vårkollektion och bjöd på extremt god mat. Satt kvar ganska länge eftersom Frans tog en sovstund på 2 timmar och sen gick jag hem och började fixa lite så lägenheten inte skulle se TOTALT hemsk ut när inredningtidningen aka Malin kom för att ”inspektera”. Tyckte nästan lite synd om hon och tidningens AD när de kom in… Kan tänka mig att det är som om jag skulle styla ett modejobb med temat ”bohemglamour” och vara tvungen att ta första kvinnan på gatan, sminka henne själv och enbart använda kläder från typ Överskottsbolaget. Haha. Men ja, vi får se… jag är övertygad om att lägenheten blir tipptopp, frågan är egentligen bara när, hehe. Just nu känns det som oktober. 2016…

Senare på eftermiddagen kom Caroline och Sam förbi. De har precis varit i Dominikanska republiken och eftersom Sam är lika gammal som Frans (1 vecka yngre) frågade jag om hur de gjort med maten där. När vi åkte till Miami och Nice var allt SÅ enkelt på grund av amning. Fan, saknar det nu och undrar om man kan få igång mjölkproduktionen i världens minsta bröst på en dag? Hm. Fick gå och köpa nya behåar häromdagen för ALLA jag har är alldeles för stora! Nu tog jag typ de minsta som fanns på H&M. De såg ut som övningsbehåar för 13-åringar så de borde passa mig utmärkt!

Hur som helst, barnmat. Caroline hade haft med sig barnmat till Sam för två veckor och det är ju egentligen det jag vill ha. MEN. En burk väger 200 gram och två burkar om dagen i 2 veckor… ja det blir massa extra kilon, orkar inte räkna men det blir tungt. Jag antar att det finns barnmat att köpa där men har läst att det inte är samma kontroller på maten i olika länder trots att det är samma märke och det känns också riskabelt att köpa ris och typ hackade grejer på restaurangerna om det inte är på hotellet. Kanske är jag löjlig men det finns en självisk tanke bakom: Om Frans blir dålig pga annorlunda bakterier kommer hela MIN semester gå åt till att fixa och trixa så att han inte ska må sämre. Kanske till och med fläska iväg till någon akutmottagning i Phuket för det kommer Fredrik garanterat att vilja om Frans visar minsta tecken på ”salmonella” alternativt annan dödlig sjukdom till följd av ohygieniska skärbrädor eller thaländska magbakterier…

Så. Svårt.

Det lutar ändå åt att vi tar med oss en del burkar och ger honom när vi äter på lokala restauranger och låter honom äta typ ris, kyckling och gränsaker när vi är på hotellet. Tänkte även unna honom välling vid flygplansstarten för att han inte ska få ont i öronen.

Egentligen borde det inte vara några problem med mat. Som folk på diverse forum säger: barn kan faktiskt överleva utanför Sveriges trygga gränser… bara inte lika länge.

Det blev Thailand…

Vi satt och kollade på resor idag (som tröst för att vi INTE kommer kunna flytta in i vår lägenhet imorgon som planerat…). Mexico, Mauritius och Vietnam som varit favoriten. Vietnam kändes dock ganska dyrt av någon anledning utan att det egentligen var bättre än något annat. Och i Mauritius var det 13 regndagar i januari (!) I Mexico hittade vi ett lyxigt all inclusive-hotell söder om Cancun men där har jag och Fredrik varit en gång för några år sedan, inte för att det spelar någon roll, men nej, Mexico föll liksom mest bort när vi hittade ett GRYMT hotell i Thailand. Jag kollade på det hotellet tidigare då vi planerade att åka över jul. Det kostade då 54 000 kronor för oss tre och det kändes ju inte helt okej på något sätt. Eftersom vi vet att allt skenar just den här perioden. Nu kostade hotell i 14 nätter plus direktflyg 24 000 kronor! Ska inte säga att det är billigt men jo, det tycker jag faktiskt! Fattar knappt att det är sant och nu är det bokat. Att åka i januari känns som bästa grejen, det är redan nu sista minuten-priser och typ alla charterresor till Thailandsresor var nedsatta minst 5 000 kronor. I februari och mars var det dyrare… den här resan räknades som ”sista minuten” och vi lyckades boka sista rummet.

Vi kollade lite på Sunwing resort, Blue village och allt vad de nu heter men personligen har jag lite svårt för den typen av ställen och jag vet att jag har barn MEN Frans är ju för liten för att vara med i någon Bamseklubb så vi tänker att vi kan passa på att köra lite mer vuxna hotell nu i ett par år till och sedan eventuellt testa något klassiskt familjehotell när Frans är äldre och uppskattar det. På ”vårt” hotell fanns ändå barnpool, en lekplats och en jättefint lekrum trots att det stod att hotellet var mer vuxenanpassat. Det duger åt Frans!

hotel

Ses den 21 januari!

Resesällskap

Jag och Frans är på äg till stan och jag blev lat och hoppade på bussen. När vi åker vill Frans alltid hålla i remmen som är till för att spänna fast barnvagnen med. Vet inte om han tänker att de är kompisar eller om det helt enkelt känns tryggt att hålla i sig i Stockholmstrafiken.

För övrigt sänkte INTE busschauffören ner golvet när jag skulle stiga av trots att jag tryckt på kungen av alla värdelösa knappar: den blå barnvagnsknappen.
Att ”glida” ner vagnen för ett halvmeter högt steg är totalt orimligt. Ska man behöva skrika till chauffören när man är typ längst bak att han ska sänka? Med vänliga hälsningar, Bitter morsa i kollektivtrafiken.

Hemma bäst osv.

Snart är vi hemma. Tog en himla tid att ta dig till Stockholm mycket pågrund av världens segaste kö genom Söderköping. Men Frans har sovit hela vägen minus lunchpaus då han fick motionera en del. Sen blev han ledsen över att sitta i bilen och snyftade beklagande samtidigt som han tittade vädjande på mig. Försökte sätta på Babblarna men kunde inte använda internet på hur länge som helst. Typiskt!

Nu tankar vi och Frans vaknade i samma sekund som bilen stannade.

Snipp snapp snut så var semestern slut!

Idag renar det, i all fall i Mönsterås där vi vaknade. Nu är vi påväg upp, hem till Stockholm och det känns faktiskt riktigt bra trots att det innebär att semestern snart är slut. Fredrik kommer visserligen vara hemma den kommande veckan också men vi kommer att tillbringa tiden med att rensa och packa inför flytten. Måste även in och jobba lite.

Det här är första sommaren på väldigt länge som jag inte åker utomlands, är sååå tacksam för vädret vi haft de senaste två veckorna, fram till idag. Drömsommarväder! Det har varit riktigt härligt att semestra i Sverige och det kommer vi garanterat göra igen. Först var vi ju i Göteborg hos mamma och pappa i sex nätter, sedan i Falsterbo nere i Skåne i sex nätter och nu avslutade vi med två nätter i Mönsterås, en bit utanför Kalmar. Att bila (i en minibil i form av en Toyota aygo) med en 7,5 månaders bebis har gått över all förväntan! Vagnen ligger i framsätet, jag och Frans delar på baksätet och väskorna ligger i bagageluckan. Kompakt men ändå komfortabelt! Visst, en stor SUV hade såklart varit najs men den här bilen fick vi ju låna och den drar knappt en halv liter per mil! Hehe, hej hej Snål-Annika!

Hur som helst så har vi haft en megasemester! Känns som vi hunnit med mycket, träffat kompisar, inte alla men velat kanske men några i alla fall… Det enda jag saknar nu är godis (vill så himla gärna ha choklad!) och en toalett, sjukt kissnödig pga kaffe, juice, Loka crush OCH mjölk i flingorna till frukost…

En dag i Köpenhamn

Igår åkte vi ju över till Köpenhamn. Jag hade kollat lite fel och trodde att det skulle kosta typ 400 t/r att åka över Öresundsbron. Det blev det dubbla, drygt men hellre betala än att simma över.
Parkerade lite utanför citykärnan då vi inte direkt har koll på stan och gick in på cirka en kvart. Jag gillar verkligen Köpenhamn! Jag och Emelie var där för några år sedan och då fick jag en bättre bild av staden. Nu känner jag att jag har ännu bättre koll och gillar verkligen Köpenhamn! Så grym shopping! Igår chilla jag dock med inköp, hitta dock en collagetröja för 400 kronor på Gants rea. Har kollat på den sedan den kom i vintras. Så nöjd! Fredrik shoppa betydligt mer. Hitta även en kudde till Frans rum.

Gick runt en hel del med försökte undvika solen så gott det gick. Frans var jätteledsen innan han somnade på dagen. Han somnade i min famn men så fort jag lade ner honom i vagnen vaknade han och verkligen gallskrek! Han brukar aldrig ha något emot att sova i vagnen om han är så trött. Men efter två försök och en himla massa bärande och tröstande på Magasin Nords herravdelning somnade han äntligen och sov ett par timmar. Åt supergod lunch vid Nyhavn och en helt okej middag vid Pistolgarde eller liknande. Kom hem runt 23.00 och gick och lade oss, Frans däcka i bilen och fortsatte i princip sova för natten när vi kom hem.

Idag kör vi sista stranddagen i Falsterbo och Fredriks kompis Robin är här med sin som, Elias. Skönaste dagen! Vill inte åka härifrån men imorgon blir det Kalmar.20140724-182532-66332095.jpg

Wow, Falsterbo

Vi har visserligen bara varit här i några timmar men jag vill typ redan flytta hit. Gärna i något stort hus med tomt och färgglada stockrosor och lavendel längs väggarna… Det är såå fint här! Har varit mycket i Skåne men det här är ju mer som en liten stad än vad exempelvis Strandbaden (där farmor och farfar bodde) är. Stranden är helt fantastisk, superfin, mjölaktig sand och färgglada små strandhus, eller bodar, kanske man säger… Jag kanske låter överentusiastisk nu men hotellet som vi bor på är också hur mysigt som helst. Och dessutom extremt barnvänligt! Ramper, rum på första våningen (bara att rulla in vagnen) haha, här kan jag lätt stanna till på fredag! Inga problem.